31.05.2012 21:42

GTM GTC36

GTM Professional je značka holandské společnosti De Wild, kterou u nás, krom spousty jiných, zastupuje a prodává Garland. De Wild dle mého soudu sám nic nevyrábí, spíše importuje a branduje OEM produkty. Nicméně např. ruční prořezávací pilky Silky pocházející z japonska jsou poměrně známé a rozhodně si na jejich kvalitu nemohu stěžovat. Řetězové pily GTM jsou ale trochu zvláštní odrůda. Je to nářadí kategorie hobby, se značkou "professional" - jak to bývá papír snese vše. Najít jakékoli informace o těchto výrobcích je poměrně těžké, protože to není zrovna mainstream. Přesto jsem se nakonec rozhodl od nich vyzkoušet jednoruční pilu GTC36. Jak si tedy stojí? 

Cena

V součastné době, se tyto pily u nás prodávají za směšné peníze. Oproti cenám uvedeným na stránkách De Wild za polovinu. Protože se tato firma chlubí, že se skutečně jedná o kvalitní nástroje ve své třídě a cena u "výrobce" tomu i odpovídá, napsal jsem přímo jemu, zda to co je u nás k mání nejsou nějaké plagiáty. Výrobce přeposlal můj mail lokálnímu zastoupení a odtamtud mi během jednoho dne přišla odpověď potvrzující, že výrobky na českém trhu jsou skutečně originál.

Pilu jsem tedy zakoupil oproti výrobcem uváděné ceně 220 EUR za cca 110 EUR u A-Partneru, kde evidentně už nějakou dobu sloužila pro předváděčky, protože každý ji chce vidět, ale koupí si jí na eshopu o 100Kč levněji. Oproti cenám jednoručních pil od Stihlu, Husquarny atd. je to pila za velmi rozumné peníze. Levných jednoruček se za poslední půlrok vyrojilo vícero - např. Hecht 927 R, který stojí bez slev ještě o třetinu méně - asi 72 EUR, což už je opravdu podezřelá cena. Má ovšem také o 20% menší výkon a větší hmotnost než GTC36 (3.3 vs 3.7 kg).

Konstrukce

Tělo pily je plastové. U této kategorie nelze čekat nic jiného. Samořezné šrouby v plastu mi nahánějí husí kůži, ale jak jsem se mohl přesvědčit, stejné "finty" používá většina výrobců, včetně Stihlu. Plast, ze kterého je pila, je poněkud měkčí, ale nevykazuje nadměrné deformace. Slícování a barevné sladění plastů u kusu, který jsem koupil, není vskutku žádná sláva. Možná to je dáno tím, že tento demostrační kousek již zřejmě zažil i demontáž. Každopádně je to nástroj, a estetika není na prvním místě, protože stejně bude brzo špinavý a otlučený.

Z fotografií je vidět že konstrukce je odlišná od pil jiných výrobců v několika věcech - odstředivá spojka je vně těla pily a v krytu řetězky je jak konstrukce brzdy, tak napínání řetězu, což může být i kvůli vyvážení pily, která je jinak poměrně plochá a tedy široká. Díky vně umístěné spojce nevypadne lišta a řetěz okamžitě po odšroubování krytu, což osobně považuji za výhodu. Při sundavání lišty je ovšem potřeba řetěz dostatečně povolit a řetěz vyvlíknout z lišty.

Odšroubovávat z pily kryt a s ním sundat i brzdu vypadá minimálně zvláštně. Navíc jeho odmontování není úplně triviální, protože kryt je podsunut pod kryt výfuku a tak pouze povolením šroubů držících lištu nejde sundat, pokud jste měli napnutý řetěz. I kvůli netradiční konstrukci napínání, je tak nejdříve potřeba napínací šroub povolit do správné polohy a kryt mírně vysunout vpřed.

Pozorný čtenář již jistě záhlédl dva šrouby držící lištu. Ano, a jsem za ně rád. Od jednošroubové inovace u Stihlu vím, že dva šrouby jsou dva šrouby a dvakrát větší jistota.

Zajímavě řešené je i umístění filtru a karburátoru. Po odšroubování zadního krytu pily se dá sejmout plastový filtr, který je přímo nasazen na sání karburátoru, údajně jakési japonské provenience jménem Walbro. Karburátor je tak v podstatě v rukojeti pily, neboť se nachází v odpružené části, stejně tak jako "bublinková" pumpička na palivo, která u pil také není zrovna běžná. Uložení válce je horizontální, výfuk je jak vidno vpravo dole. Výrobce musím pochválit za páku nastavení sytiče a vypnutí motoru, která není řešena obligátním kolébkovým vypínačem a je snadno dostupná palcem.

Fotky znázorňují pilu tak, jak jsem ji zakoupil a výrobce údajně dodává, což se jemně liší od fotek prodejců. Jednak lišta Oregon je se zůženou špicí, což sice snižuje pravděpodobnost tzv. kickbacku, nicméně zase zhoršuje chod řetězu a zvyšuje namáhání ložiska. Dále je vidět rozdíl v barvě špuntů, což je minoritní, nicméně jistě je lepší je mít barevně odlišny. Špunty jsou "obyčejné" nicméně mají drážku aspoň na šroubovák či korunu. Špunty nemají závit dovnitř do těla pily, ale jsou jako šroubovací víčka na lahve, což znesnadňuje zapadnutí nečistot do nádržek.

Nestandardní je u této kategorie pil i možnost regulace mazání řetězu šroubem na spodní straně pily a tzv. letní a zimní režim, který jsem zatím nezkoušel, je ale popsán v manuálu.

Co lze pile jednoznačně vytknout je absence oka na připnutí pily na karabinu. Bude tedy potřeba v tomto směru improvizovat, do "těžiště" ale oko nejspíš nedostanete.

Motor má poměrně hluboký zvuk. Při přidání plynu pila kope směrem nahoru.

Hmotnost pily je dle dokumentace 3.3 kg, což je poměrně slušné. S dodávanou 30cm lištou a řetězem má pila téměř přesně 4 kg, obsah každé náplně je cca. 250 ml, tzn. další 0.5 kg navíc a jste na 4.5 kg.

Logo značky, nechci říkat výrobce, je vskutku ostuda. Kulatá nálepka na zaobleném povrchu je hrbatá a bude zřejmě to první co půjde dolů až se pila zahřeje a zaolejuje.

Dokumentace

Je na poměrně špatné úrovni. Tvrdím, že kvalitní výrobek se pozná podle dokumentace. Zde tedy manuál nevěští příliš dobrého. Jednak není v češtině, což mě osobně nevadí (pouze FR, DE, EN, NL), ovšem horší to je s obsahem. Naštěstí se nejedná o čínský jednostránkový manuál popisující jen věci zjevné, nicméně obrázky jsou malé, mnohdy téměř nečitelné a kostičkované, což svědčí o jejich špatném zpracování. Navíc je pro celou řadu pil, ze které se ovšem jednoruční pila poněkud vymyká, a tak většina ilustrací nesedí.

Příslušenství

Pila v podstatě žádné nemá. Kryt na lištu a šroubovák kombinovaný s klíčem.

Zkušenosti

Nastavit vypnutí řetězu je poměrně pracné. To že je mechanismus napínání součástí krytu řetězky způsobuje že napínání má o jeden stupeň volnosti více a to pohyb krytu oproti tělu pily, resp. liště. Napínat spolehlivě řetěz jde tedy pouze pokud je kryt doražen až ke krytu výfuku. Doporučuji tedy první nastavení provést v podstatě bez šroubů držících lištu. Takovýto doraz krytů je ovšem jistým způsobem pružný a tak je funkční pouze společně s dotažením šroubů lišty.

Nastavení karburátoru je dle mého nezbytnost. Nevím kde a jak karburátor nastavuje výrobce, ale tak jak jsem pilu dostal, se při řezání rozkmitávala, dusila a měla velmi špatný řezný výkon. Bohužel v manuálu k nastavení karburátoru je naprosté minimum informací. Nastavování dvoutaktních karburátorů je samo o sobě šamanský tanec a každý má jiný názor jak ho správně nastavit, což absence informací o karburátoru od výrobce ještě ztežuje. Nastavení je u většiny karburátorů navíc poměrně dost závislé na nadmořské výšce.

Drobnost je u vypínače pily, kde jsou pomerně ostré hrany plastových okrajů. Doporučuji je přejet jemným pilníkem nebo smirkem a zaoblit, jinak si při vypínání pily můžete rozříznout bříško palce.

Parametry

Objem motoru (cm3): 35,8
Výkon (kW/hp): 1,1/1,5
Objem palivové nádrže (l): 0,29
Objem olejové nádrže (l): 0,23
Poměr olej/benzín: 1:50
Délka lišty (mm): 300 (12“), Oregon
Olejové čerpadlo: automatické s možností nastavení
Karburátor: Walbro
Automatický sytič: ano
Píst: horizontální
Řetěz: Oregon, 3/8“
Šířka drážky: 0.050“ (1,3 mm)
Antivibrační systém: ano (guma)
Hmotnost (kg): 3,3

Email comment