20.10.2025 16:21

Lepsi elektroauta maji nadrz na 10l benzinu

Vite ze v jednom litru benzinu je asi 9kWh energie? Elektro auta, ktera maji dneska, v tech lepsich variantach, asi 90kWh baterii, maji ekvivalent nadrze na asi 10l benzinu? Proto je u el. aut tak velky duraz na efektivitu. coz je urcite dobre. Problem proste nastava pokud potrebujete stroj, ktery potrebuje hodne energie - treba bagr, nebo i hloupa sekacka na travu. I ta je sice dnes na baterie, ale novy stroj "vyladeny" vyrobcem je neco jineho nez mnoho let pouzivana sekacka zanesena, s vulemi a tupim nozem. Tady je pak prave vyrazne videt, ze jakykoli pokles efektivity takoveho stroje je velky problem.

...nebo treba kdyz potrebujete s elektro autem tahnout vozik, to je stejny problem. Efektivita prudce klesa.. mozna se casem zacou delat vic aerodynamicke voziky, ale je to dost neprakticke a naklad asi nikdy moc aerodynamicky nebude.

Na spotrebu elektroauta ma pomerne maly vliv (narozdil od spalovaku) jejich hmotnost, resp. jejich naklad, protoze sice pri ceste do kopce energii ztraceji stejne jako spalovak, ale pri ceste z kopce dolu ji daleko lepe rekuperuji. Samozrejme, ze to neni proces beze ztrat, nicmene spalovak proste palivo cestou dolu nevyrobi, ale spali kinetickou energii v brzdach, porovnavatelnou ucinnost by mel pouze pri max. moznosti vyuziti plachteni. Pozor ovsem na to, ze pokud ma elektroauto plnou baterii, nema kam rekuperovat.

Email comment