22.02.2012 17:10
06.02.2012 13:17

Jedouc po české silnici, pláči

Vždy když mé oko zaletí k pravému dolnímu rohu čelního skla, kde se krčí nálepka se stále vyšší cenou, připomenu si všechny spotřební daně na pohonné hmoty, silniční daně a jiné poplatky spojené s provozem povozu na českým komunikacích. Hned poté se mé oko samozřejmě stáčí zpět, abych se více než plně věnoval řízení motorového vozidla, neboť na českých silnicích nestačí se věnovat řízení plně.

K úspěšnému přesunu z bodu A do bodu B v Čechách totiž nestačí vědět kam jedu i když cíl cesty znám a dokonce vám nepomůže ani elektronický asistent, neboť chátrání českých silnich je rychlejší než jak dokáže jakýkoli poskytoval mapových podkladů provádět aktualizace. Příkladem budiž nově zbudovaný silniční uzel, z kusů staré silnice, mladoboleslavské R10 na severní obchvat Prahy. Při příjezdu k tomuto gordickému uzlu vidí řidič dvě modré cedule - jedna odkazující směr Ústí nad Labem a spol. a druhá Brno a spol (jen abyste ji přečetli museli byste zastavit). Ku Praze a tedy směr původní komunikace na Černý Most byste hledali marně. Pokud však přeci jen využijete možnosti nového severního obchvatu, skončíte na staveništi již rok rozryté křižovatky k nákupní zóně v Letňanech, kde vás veškeré značení opustí zcela a jste vyplyvnuti směr Ústí. Český řidič jistě zná starý trik dojet k prvním sjezdu, otočit se o 180st a jet tam kam chtěl. Pokud byste náhodou chtěli severní obchvat využit i cestou zpět, máte smůlu. Veškeré špatné značení směr MLBL je postarém. Zřejme nezbyl hliník nebo barva na cedule.. nebo ne? Asi ne, neboť ze směru od Černého Mostu na MLBL, na vás doslova září dvě nové obří zelené (!) cedule. Cedule s několikařádkovým textem mnohdy příliš malým písmem jsou vůbec česká specialitet. Tedy hned po tom, že od jedné křižovatky ke druhé se nemůžete spoléhat na orientaci podle jednoho bodu, neboť na jedné křižovatce je směr Tábor a na další následující České Budějovice.

Česká silniční síť prostě předběhla dobu v mnoha parametrech. Prvním je absence jakéhokoli smysluplného a systematického značení odboček a směrů. Vizionáři již dávno vědí, že univerzální směrovací tabule a značky nahradí elektronická individuální navigace, takže se jakýmkoli systémem značení není potřeba zabývat a cedule, které upadnou, přenechají sběratelům vzácných kovů. Stejně tak vizionáři již zcela jasně vidí, že jakékoli svislé značení (rozuměj pruhy) na silnicích je zbytečnost. Stejně je nikdo nedodržuje a na silnicích se tak může tvořit počet pruhů podle aktuální potřeby. Stejně tak, jsou zcela zbytečné patníky a krajnice označující okraj vozovky, protože výrobci automobilů jistě zabudovávají do všech vozů detekci vyjetí ze silnice. Krásný příklad je Pražská křižovat na Balabence, kde se jistě vyřádil šílený architekt. Ne jen, že chvíli jedete po dvouproudé komunikaci a vzápětí do druhého pruhu najíždějí vozidla v protisměru, od kterých jste odděleni jen čárou na vozovce, ale jsou tu i místa, ze kterých vidíte několik semaforů najednou, ale nemáte tušení, který se vztahuje na vás. Svislé značení porůznu mizí a zase se objevuje. Aspoň svodidla, že jsou v těchto místech zatím kompletní.

Je téměř jisté, že v institucích spravujících naši Zatraceně Složitou Silniční Síť (v těch USA se mají, když mají silnice jen kolmo a rovnoběžně) jistě uvažují i nad možností zrušit zcela pevný povrch vozovky v podobě asfaltu, takže ho nechávají vydrolovat na podklad. Místy se tak vracíme k původnímu podkladu z kočičích hlav.. někde se objevují i žulové kostky.. Na co také zpevňovat vozovku, když si dnes všichni kupují SUV a touží po tom předvést jejich mimovozovkové vlastnosti v celé kráse. Správné výmoly, vlny podélné i příčné, vyvrácená svodidla označená v lepším případě jedním kuželem, to vše udržuje řidiče bdělého a ve střehu. Na co budovat u silnic oplocení chránící zvěř před střetem se zvěří.. tedy vozidlo před střetem se zvěří jsem chtěl napsat. Milovníci seriálu Dexter tak mají možnost na českých silnicích přímo jásat nad cákanci krve zdobícími trapně zašedlý asfalt.

Vždy si tak říkám, který důchodce, sociálně slabý nebo vedoucí pracovník ŘSD dostal výplatu z toho, že opotřebovávám státní komunikace. A to nemluvím o tom, že někteří inkasují i za to, že místo na kvalitního značení, koukáme na poskakující reklamní slogany, mnohdy i ve dvou řadách, kolem silnic. Nápisy na nich ne jen, že jsou již léta reflexní barvou a jsou vidět lépe než značení, ale navíc začínají svítit. Např. úžasné informační tabule, mající sloužit k řešení silničních zádrhelů buď ukazují informaci zřejmou (typu pozor mrzne), nebo reklamu (typu nalaďte si rádio).

Abych to shrnul - naši strážci pořádku ne jen, že nenapravují pravou příčinu neplynulosti a katastrofálního stavu provozu na našich silnicích, ale navíc koukají, kde by se dalo ještě více inkasovat za ještě méně. A s touto bombou dnes končíme.

Email comment