27.10.2016 09:36

Husqvarna T536 Li XP

Můj předchozí nástroj GTM GTC36 byl z kategorie levnějších. Přesto mi sloužil 4 roky a bude sloužit dál, jen hlavní část doufám převezme HQ. Je to nástroj řádově dražší. Jaké jsou výhody a nevýhody?

Hlučnost

Benzínové pily jsou mocný nástroj, benzín má stále nejvyšší koncentraci energie na kg hmotnosti, spolu s motory, resp. karburátory které dnes pracují v podstatě ve všech polohách je jejich role stále nezastupitelná zvláště v místech kde není elektřina. Při práci v městské zástavbě se ale velmi často setkávám s problémem hlučnosti benzínových strojů. V mnoha městech existují vyhlášky hluk regulující, někde jen místní pravidla upravující možnost používat hlučné nářadí jen v určité době. Protože práce na stromech se většinou provádí už tak v omezené době a je značně závislá i na vhodném počasí další omezení hlukem je nepříjemné. Elektrický nástroj není úplně bez hluku ale rozhodně není slyšet několik bloků. Je to svým způsobem i nevýhoda protože lidé už tak práci na stromě často nevnímají a řev motorové pily byl jisté varování, moje zkušenost je taková že procházejícím je to i tak jedno, ti co bydlí kolem naopak zase reagují přehnaně.

Startování, teplota, vibrace

Nízká hlučnost je výhoda i pro obsluhu protože nemusí používat ochranu sluchu, která komplikuje komunikaci s dalšími členy týmu. Nehlučnost ale není jediná výhoda. Pokud jste někdy rozebírali větší strom z lana má práce s bezínovkou další handikep. I kvalitní pilu je potřeba stále startovat a vypínat - práce v koruně je už tak náročná a únava rukou ze startování pily je nepříjemná. Druhý problém je teplota výfuku - ten je potřeba držet dál od všech syntetických materiálů ze kterých jsou všechna lana, popruhy a sedáky...

Další argument pro aku jsou i vibrace, neodmyslitelný společník všeho v čem poskakuje válec. Kdo celý den pracuje s nějakým nářadím, ví že vibrace způsobují různé obtíže v pohybovém aparátu nebo s citem v rukách.. Hodnota vibrací u aku pil je poloviční.

Výfukové zplodiny

Třetí problém jsou výfukové zplodiny samotné. Nezřídka se stane že prostě musíte řezat blízko u těla nebo nad hlavou a výfuk vám směřuje do obličeje. Nikoli nepodstatný faktor je i údržba benzínové pily (svíčky, filtry, klikovka, píst, válec, zapalování - vše podléhá značnému opotřebení), nutnost mít dostatečně čerstvě míchané palivo s olejem, manipulace s bezínem a pod. Elektrické stroje jsou proti tomu v podstatě bezúdržbové. HQ navíc nabízí velkou rychlost řezu. To vše šetří čas a síly.

Baterie

Co se týče nevýhod bateriové pily jedna je celkem jasná - pokud vám nestačí dvě nabité baterie musíte mít k ruce zásuvku. Pokud se pracuje ve městě nebývá to problem, na drobnější práce v zahradách by baterie měli stačit. Méně viditelný problém je s životností baterií. Lion technologie sice má nesporné výhody ale životnost baterie v podstatě určuje počet nabíjecích cyklů, který je i pro kvalitní články řekněme 1000 cyklů, a dál životnost samotné technologie baterie. Vzhledem k ceně baterii, která tvoří půlku ceny je to dle mého soudu určující pro životnost zařízení. Nepříjemný je i povolený teplotní rozsah práce akumulátoru od 5C. U benzínové pily mráz nevadí. Akučka si teplotu baterky hlídá. Nevím zda minimum, ale určitě maximum. Stejný problém s bateriemi je u každého aku nářadí.

Brzda

Drobnou nevýhodou, která je specifická pro aku pily, je nutnost brzdit pilu brzdou pokud ji jen dočasně odkládáte, protože pila je neustále zapnutá, stačí stisk spoustě a neštěstí je na světě. To zakládá i na druhý problém a to je, že pilu zapne i malé dítě. Je bezpodmínečně nutné pilu umísťovat mimo dosah dětí nebo z ní vyjmout baterie a odložit odděleně. Pila opravdu do jisté míry připomíná hračky, které dělali výrobci již dříve pro děti.

Bohužel pila ma zase jiný průmer matky na lištu než vše ostatní co mám, takže zase nebude stačit jeden klíč, tohle nechápu.

HQ vs. ostatní

Poslední co chci zmínit je důvod proč jsem vybrat HQ místo Stihlu, jehož benzínových pil mám vícero. MSA-160T působí ještě více jako hračka, měl jsem ji v ruce, řízl jsem si s ní a působí strašně filigránsky. Pidi řetěz dělení 1/4"P, pidi lišta, doporučení řezat průměry do 10cm. HQ T536Li se i v testech chová opravdu jako benzínová pila. Netvrdím, že Stihlkou také nakonec člověk neuřízne průměr 30cm. HQ má navíc ještě dva režimy rychlosti řetězu, které umožňují šetřit kapacitu baterie (i když pak budete řezat déle, není potřeba tak velký vybíjecí proud). V neposlední radě jsem HQ nakonec vzal i proto, že mám blíž servis a prodejce HQ, nicméně již při nákupu jsem toto jemně přehodnotil. Přestože jsem tam již nakupoval vícekrát i tentokrát jsem se utvrdil v tom, že přístup není dobrý. Nevím zda jsou neustále v nějakém stresu, zaměstnávají nevhodné lidi nebo čím to je, ale přístup místního prodejce Stihl je naprosto nesrovnatelně lepší. Vzhledem k tomu, že v aku programu je nakonec možné koupit vícero nástrojů toho možná budu litovat, protože nákup nabíječky a baterií vás značně váže na produkty dané značky. Nutno poznamenat, že v segmentu aku nářadí včetně řetězových pil se angažuje vícero výrobců jako Bosch, Oregon a jistě i další značky, které mají s aku nářadím větší zkušenosti. Jsem tedy zvědav jak si HQ povede.

Poznámky

Nevím proč, ale pila si nepamatuje ze byla naposledvy v savE rezimu. Vzhledem k tomu, ze se po 2min. sama vypne, je po zapnuti vzdy v rezimu max. vykonu. Zde si dovolím malou opravu - pokud má pila zajištěnou brzdu, tak se nevypíná, takže na stromě stačí vždy zajistit a pilu není potřeba vůbec zapínat a vypínat. Pila má dvě oka na zavěšení. Jedno pro lano, druhé pro uchycení na opasek. Opět doplnění - s umístěním oka na lano nejsem příliš spokojený, pokud si pilu přitáhnete na závěsu u opasku, je nakloněná tak, že se nedá ihned nahmátnout madlo protože madlo je v odklonu. Druhé oko na zavěšení na opasek nepoužívám, možná by se dal problem částečne řesit pripinanim pily na sedák, ale nemám k tomu žádný vhodný závěs, který by šel s takto tenkým okem ovládat jednou rukou. Řezání s celou délkou lišty je možné, ale není to uplně ono. Skoro je lepší takto řezat na savE. Řez na normální rychlost (bez SavE), je zbytečně rychlý. Možná je to o zvyku, ale hloubka řezu do měkké dřeviny se špatně kontroluje, protože řez je příliš rychlý. Tato pila je první, se kterou jsem si také drbnul do oděvu a také do popruhu na spouštění. Důvod je, že pila prostě reaguje na stisk velmi rychle i při nahodilém stisku. Zatím jsem našel jediné řešení a to je řetěz zajišťovat brzdou již v řezu. Zmíním i tenčí lištu a řetěz - nejsem z toho příliš nadšen - tenké řezy u větších průměrů nejsou schopny suplovat "klín", narozdíl od řezu normálním řetězem. Je také obtížnější se trefit řezy proti sobě. Co se týče výdrže baterie, tak dle mé zkušenosti se na 1-2 baterie dá rozebrat 80 letá lípa - tedy vše do průměru 30cm. 1 baterie stačí cca na 2h probírek.

Zkusenosti

Po pocatecnim nadseni je potreba trocha praktickych zkusenosti. Musim rici, ze se mi s pilou velmi spatne kontroluje rez, vyriznou klin v silnejsim dreve (15+cm) je obtizne, pila je tezka "na zadek" kvuli baterce v nekterych polohach ji udrzet jednou rukou je velmi neprijemne. Dalsi neprijemna vlastnost v provnani s benzinovou je, ze pila reze, reze ale kdyz se zatizi pres mez, tak se najednou zastavi a konec. Musite pilu uvolnit z rezu, uvolnit spoust, rozjet a rezat dal. U benzinove pily podle otacek poznate, ze pila je pretizena a muzete plynule regulovat vedeni pily v rezu. Nejvetsi vyhradu mam ale k tomu, ze se mi opakovane stava, ze retez pily zustava zakousnuty v rezu odpadajiciho polena, posledni tato udalost byla velmi neprijemna a skocila pilou letici dolu a ohnutou listou, znicemnym retezem a mechanismem napinani retezu. To se mi s benzinovou pilou snad nikdy nestalo, aspon si to nepamatuju a urcite neskoncila takto. Zatim jsem nezjistil presne cim to je, cast problemu je uzka lista a retez, druhy je zrejme prave popsane okamzite zastaveni retezu v rezu jakmile je prekrocena zatez. No a cast bude jiste rukama...

Na zaklade pouzivani pily musim rici, ze slogan husqvarny "Vykon stroje s benzinovym motorem" je hodne nadsazeny. Pokud chvili rezu s T536Li a pak vezmu do ruky GTC36, je benzin proti tomu dravec. Ne ze by aku nerezalo, ale je to opravdu vhodne spis na "vetvicky".

Parametry

Typ baterie 	Lion
Napětí baterie, V 	36 V
Typ motoru 	BLDC (bezkomutátorový stejnosměrný)
Objem olejové nádrže 	0,2 l / 0,42 Am. pinta
Typ olejového čerpadla 	Automatické
Rozteč řetězu	3/8"
Doporučená délka vodící lišty, min-max, cm 	25-35 cm / 10"-14" (dodáváno s 30cm/12")
Rychlost řetězu při max. výkonu 	20 m/s / 65,62 stopa/s
Celkové rozměry Hmotnost (bez baterie a řezacího zařízení)  2,4 kg / 5,29 liber 
Celková s baterií BLi150 (4.2Ah ~ 1.4kg), olejem, lištou a retezem je dle mého měření  4.5kg

Po 4 letech

Pilu opravdu vyuzivam hodne, v podstate neskera prace zacina s ni, benzin beru pouze na prumery vetsi nez lista. Vyhrady k pile se moc nezmenily, spatne se s ni reze v nekterych polohach, pila je tezka vzadu, pri vetsim zatizeni se "kousne" a clovek musi povolit z novu rezat. HQ v letosniim roce vydala novou verzi T540i XP, ktera ma urcite nektera zajimava vylepseni (kovove mist plastovych casti sasi, odolnejsi plast, rukojet konecne neni jen kolmo k pile, vykonejsi, naopak co nechapu je, ze ma opet jeste uzsi listu/retez a to podivne "trojite" jisteni spouste, trochu obavy ve me vzbuzuje poznamka HQ z jednoho prezentacniho videa ze pila ma konektivitu). Nicmene duvod proc pridavam dalsi info je ze po 4 letech se mi na madle objevila prasklina. Samozrejme pilu nijak nesetrim, obcas jiste dostala nejakou ranu, letela ve spalku dolu apod. ale tuto prasklinu jsem objevil zdanlive bez priciny a prijde mi to spis jako unavova vada, nikolik nasledek jednotliveho narazu.

Vymena dilu 576901002 nebyla extremne slozita, ale sundani a nandani ochraneho krytu ruky (spinani brzdy retezu) je minimalne velmi nasilne. K tomu je nutne prenest nalepky...:)

Email comment